Event

Graduate Symposium: Ecos y Sombras: Resonancias Literarias y Culturales en Los Mundos Luso e Hispanoparlante

Friday, March 24, 2023 09:00to17:30
Sherbrooke 688 room 1041, 10th floor, 688 rue Sherbrooke Ouest, Montreal, QC, H3A 3R1, CA

click on attachment for details (program, abstract, zoom link)

Global Pathos and Telepathy in Roberto Bolaño

Telepathy in literature touches on search and surveillance technologies and ways of relating to the dead, to each other, and, as I argue in this talk, to the readership of the so-called global novel. A quick revisit of Aristotle’s Rhetoric explores the potential divides between speaker and audience, especially challenging when passions intervene. Pathos, through the strategic use of psycho-physical means and the interpersonal realm of language, seems to attune these two sides. In Bolaño’s writing, global pathos gestures toward the pathos of the global, of distance and its malleability. The literary genre that expresses the multiple contradictions and tensions of world-making processes struggles to compensate for the increasing anonymity of its readership. Telepathy, in turn, imagines the broadcasting of pathos in the light of the developing techno-telecommunications in the early 20th century. In a nutshell: it is not “pity” that is being transferred in telepathy. It is rather that contents can be smuggled using the same conduits, now loosely detached from the rhetoric of compassion. In this talk, I examine the variety of reasons for which Bolaño’s treatment of telepathy is noteworthy. I ponder the early stages of his writing career when Bolaño took a “Spanish” or European detour into Gothic themes (telepathy being one of them). A few decades later, Samanta Schweblin, for instance, could—which does not mean that she should—just as easily be inspired by Silvina Ocampo, Horacio Quiroga, Julio Cortázar, Amparo Dávila or Roberto Bolaño to prefer telepathy as a narrative strategy creating and recreating the environmental novel with planetary, regional, national, and intimate chambers of resonance.

Voix épuisées, corps épuisés : la migrance et les arts visuels brésiliens

L'immigration n'est pas une thémathique nouvelle dans l'historiographie et la production artistique au Brésil. Depuis la première moitié du XIXème siècle, elle a su s'adapter aux principales transformations socio économiques et culturelles du pays intégrant un récit identitaire commun autour d'une supposée fraternité nationale. Or, la crise actuelle de la migrance tend à mettre en échec cette dynamique. En suivant la pensée des philosophes français Gilles Deleuze et David Lapoujade, cette communication vise à interroger la présence du corps migrant épuisé dans la production artistique brésilienne depuis le modernisme. Nous verrons comment les oeuvres de Lasar Segall, de Regina Parra et de Maurício Lima refusent un regard fataliste sur la condition migrante, tout en se concentrant sur les causes qui produisent la souffrance sociale. Dans le travail de ces artistes, nous observons la présence d'un regard qui invoque la coresponsabilité sociale comme dispositif pour inhiber l'indifférence du spectateur face à la misère du monde. L'énonciation visuelle refuse ici la représentation factuelle d'une situation (des personnes en souffrance) afin de neutraliser toute émotion asymétrique, moralement acceptable, mais politiquement perverse, telle que la pitié. Si dans ces oeuvres les corps des migrants n'en peuvent plus, ils sont, néanmoins, les seuls à faire encore appel à notre aptitude à résister.

Back to top