Program Requirements
L'objectif de ce programme est de renforcer les connaissances et les compétences des enseignants en relations interpersonnelles, communication, techniques d'entrevue, organisation de groupes et leadership, intervention en cas de crise, ainsi qu'en réflexion et planification professionnelles. Dans chacun de ces domaines de compétence, le programme apprend aux participants à reconnaître les situations où il convient de se tourner vers un conseiller personnel ou professionnel, un psychologue ou un autre professionnel. Le programme concerne l'enseignement primaire et secondaire.
Ce certificat d'études supérieures ne donne pas aux diplômés le droit d'exercer le counseling ou la psychologie à titre professionnel (c'est-à-dire de mener des évaluations psychologiques ou d'offrir des services de psychothérapie), ou de prendre le titre de conseiller ou de psychologue car ce sont des titres réservés. Les programmes conduisant à l'obtention du titre de conseiller ou de psychologue sont décrits à la section Counseling et psychologie de l'éducation (Counseling et psychologie scolaire et appliquée) ou Psychologie (Psychologie clinique) de l'annuaire des études supérieures et postdoctorales.
Cours obligatoires (6 unités)
-
EDPC 542 Leadership and Support Roles of the Teacher (3 unités)
Vue d'ensemble
EDPC Psychopédagogie et psychologie du counseling (counseling) : Theory and practice in inclusive teacher leadership and support for all members of the school community. Leading and supporting interpersonal communication, group dynamics, self-care and resilience, and classroom management in diverse educational and community settings.
Terms: This course is not scheduled for the 2024-2025 academic year.
Instructors: There are no professors associated with this course for the 2024-2025 academic year.
-
EDPC 562 Career as a Lifelong Process (3 unités)
Vue d'ensemble
EDPC Psychopédagogie et psychologie du counseling (counseling) : Career exploration for teachers, students and others across the lifespan. Creating inclusive and safe working environments, valuing diversity, career awareness, career growth and development, career decision-making, transferable skills, and school-to-work transitions for all.
Terms: Hiver 2025
Instructors: Smith, Michelle (Winter)
Cours complémentaires (9 unités)
Au choix parmi les cours suivants :
Remarque : Ces cours (ou d'autres) pourraient être offerts tous les ans en alternance.
-
EDPC 501 Facilitating Relationships
(3 unités)
Vue d'ensemble
EDPC Psychopédagogie et psychologie du counseling (counseling) : Components of effective interpersonal relationships and how to facilitate them in a variety of contexts.
Terms: Automne 2024
Instructors: Wendt, Dennis (Fall)
-
EDPC 502 Group Processes and Diversity (3 unités)
Vue d'ensemble
EDPC Psychopédagogie et psychologie du counseling (counseling) : Theories and exploration of group development and processes, including an examination of research, and how intersectional and universal design have implications for group work.
Terms: Automne 2024
Instructors: Abi Zeid Daou, Kim (Fall)
-
EDPC 504 Communication and Critical
Conflict Resolution
(3 unités)
Vue d'ensemble
EDPC Psychopédagogie et psychologie du counseling (counseling) : Applying a social justice framework this course will give students the opportunity to develop the critical communication skills necessary when addressing difficult dialogues and conflict.
Terms: Hiver 2025
Instructors: There are no professors associated with this course for the 2024-2025 academic year.
-
EDPC 505 Crisis Intervention Processes (3 unités)
Vue d'ensemble
EDPC Psychopédagogie et psychologie du counseling (counseling) : General overview of symptoms for different crises and how different professionals can intervene and refer, including ethical and professional issues.
Terms: Automne 2024
Instructors: Abi Zeid Daou, Kim (Fall)
-
EDPC 507 Advocacy, Outreach and
Leadership (3 unités)
Vue d'ensemble
EDPC Psychopédagogie et psychologie du counseling (counseling) : Exploration of the roles of advocacy, outreach and leadership in developing inclusive and accessible environments, including the complex interactions between individuals and the diversity of systems in which they live.
Terms: Hiver 2025
Instructors: Flanagan, Tara (Winter)
-
EDPI 543 Family, School and Community (3 unités)
Vue d'ensemble
Psychopédagogie et psychologie du counseling (intégration) : Focus on the examination of three important systems in a child’s life; namely family, school and community, as well as societal influences on student growth, development, and adjustment. Emphasis will be on evidence-based practices in collaborating with families and community organizations to form partnerships, classroom interventions and school-based initiatives to enhance well-being.
Terms: Automne 2024
Instructors: Ruglis, Jessica; Smith, Michelle (Fall)